Check de settings tempMode of zet de Tempmode checker in de index uit!
USP Uniek verkoopvoorstel 10%

Historie

Het Daltononderwijs komt van oorsprong uit de Verenigde Staten. Miss Helen Parkhurst (1877-1974) deed haar eerste ervaringen op in een school waar zij de enige leerkracht was. Hier ontstonden de beginselen van het Daltononderwijs. Rond 1919 kregen de ideeën van Helen Parkhurst vorm. Zij werd directrice van een High School for boys and girls in het plaatsje Dalton in Massachusetts. De opzet is een ononderbroken leerproces voor kinderen van 4 tot 12 jaar te creëren. 

Onderwijs

Daltononderwijs is een manier van omgaan met elkaar. Dalton is een houding, geen methode. Werken volgens de Daltonprincipes betekent ruimte scheppen en kinderen de vrijheid geven om zelfstandig of samen op een geschikte plek te werken aan taakwerk.
Onze uitgangspunten geven het onderwijs een zodanige vorm, dat elk kind zich prettig kan voelen in de school en daar ook wil leren.

Dagelijks Dalton, dat is het motto van onze school. 

  •   Zelfstandigheid
  •   Verantwoordelijkheid
  •   Samenwerken
  •   Reflectie
  •   Effectiviteit

De beloftes van de Driesprong

Verbonden aan deze kernwaarden zijn onze beloftes geformuleerd. Als een kind de Driesprong verlaat beloven wij ons maximaal te hebben ingezet voor het (door)ontwikkelen van: 

Zelfbewustzijn
Reflectie en vrijheid & verantwoordelijkheid

Ik weet wat ik wil leren, wat ik daarvoor nodig heb en hoe ik dat wil bereiken.
Ik ken mezelf goed; ik ben bewust van mijn eigen kunnen en valkuilen.
Ik weet welke mogelijkheden er zijn hoe ik me verder kan ontwikkelen op een manier die bij mij past.

Een nieuwsgierige houding
Vrijheid & verantwoordelijkheid

Ik mag fouten maken en daar kan ik van leren. Ik mag vragen stellen. Ik wil onderzoeken.
Ik sta open voor mijn omgeving, anderen en mijzelf.

In verbinding zijn met de omgeving
Samenwerking

Ik ben bewust van mijn rol binnen verschillende groepen en in het grotere geheel.
Ik betrek de omgeving bij mijn ontwikkeling.